torsdag 10. oktober 2013

Verdensdagen for psykiskhelse

I dag er verdensdagen for psykiskhelse, en dag som jeg er glad for at det blir satt fokus på!
"Se hverandre -gjør en forskjell" er temaet i år.
Alle har en psykiskhelse, det er bare at den fungerer bedre hos noen enn hos andre og at den fungerer bedre noen ganger og dårligere andre ganger.
Alle føler noen ganger at de møter veggen!!
Det hjelper å bli sett, få en klem, ett god ord, en koselig melding eller omså bare ett smil på butikken....det føles godt at noen ser akkurat deg, kanskje på en dag da du trenger det veldig mye!

Jeg for min del er i en periode hvor jeg liker å gjemme meg litt bort, og hvor den tryggeste plassen på jord er inne i huset mitt, i sofaen under pleddet. Der trenger jeg ikke å kjenne på hvordan jeg har det, jeg trenger ikke bry meg om hvordan jeg ser ut eller hvordan jeg ter meg....jeg kan bare ligge helt i ro og slippe å tenke!
Det som er skummelt med en sånn periode er at jeg blir "redd" for å gå ut, jeg får problemer med helt vanlige gjøremål som å levere ungene på skole og i barnehage. Man kan treffe meg en morgen i barnehagen uten å se det men inni meg er jeg ett kaos. Og ofte blir jeg fysisk dårlig som kvalm og svimmel, med hodepine og leddsmerter. Det føles nesten som å ha influensa....bare at man egentlig er "frisk".
Jeg og Mary gikk på kafe på fredag, og det er lenge siden jeg var der. Jeg var så dårlig, var livredd for at jeg skulle komme til å spy der jeg satt....klarte ikke drikke opp kaffen min og tenkte på hvor mye jeg grua meg til vi skulle gå for jeg var så redd for å svime av når jeg reiste meg. Det var nok ingen som så det på meg, og heldigvis for det!!
Jeg har også fått plass på studiesenteret for å ta datakortet, men dere aner ikke hvor himla vanskelig det er å komme seg dit.....det vrenger seg i meg bare ved tanken, og jeg blir heller hjemme. Jeg har bestemt meg at jeg skal komme meg dit....en dag, snart, før det er forseint.....en dag.....
Det bruker å gå over, noen ganger ganske fort andre ganger går det langt tid....det kommer litt an på hvor mye jeg klarer å presse meg!
Enkelte dager er jeg redd for at jeg skal dø, at jeg har en forferdelig sykdom som gjør meg så svimmel og uvel....og jeg har vært mange ganger hos lege i full panikk for at jeg tror jeg har en livstruende sykdom....jeg har tatt mange mange blodprøver og andre helsesjekker men det er ingenting fysisk som feiler meg.....selv om jeg iblandt ikke tror det er sant!

Jeg håper jeg noen gang kan utgjøre en forskjell, at jeg kan hjelpe noen som trenger hjelp. At jeg kan få gi tilbake litt av den hjelpen jeg har opplevd å ha fått. Jeg er veldig heldig, jeg har hatt samme behandler i ti år og jeg har kommet langt de siste årene. Det er så mye jeg klarer å stå i....for noen år siden "rømte" jeg når ting ble for vanskelig, nå blir jeg her å jobber med det.....selv om det er tøft og veldig slitsomt!
Som jeg tidligere har sagt og ikke kan få sagt nok, så har jeg en fantastisk støtte i Chris Marius og ungene, de hjelper meg å holde hodet over vannet....sånn at jeg akkurat klarer å være så frisk som jeg må!
Men når jeg er alene, helt alene da tillater jeg meg å falle litt sammen og ligge på sofaen under teppe....
 
God psykiskhelse dag :)

5 kommentarer:

julie Frantzen sa...

<3

Malys krok sa...

Mine tanker er ofte hos deg!
Du er sterk og har mye å kjempe for, derfor er jeg sikker på at du klarer det! Jeg støtter deg og jeg ber for deg hver dag. Sier som jeg har sagt før: Husk at Jesus elsker deg!
-Margit-

Anonym sa...

As one of the largest pottery and ceramics distributors in North America,
Dogwood Ceramic Supply offers a broad selection of only the best pottery and
ceramic equipment and supplies from all of the leading manufacturers

My webpage - dogwood ceramics

Anonym sa...

It does not mean ʏоu will bе that exact vision but
it is an aspiration long term goal you neеd to
shoot for. Healing from ԁivorce for men is
juѕt as hard as it is fоr women, maybе even harder.
Get to know yourself, tҺrօugh the different suρport groups or one on one counsеling sessionѕ, this
can be a helpful pаrt of your recovery frоm a divorce.


Here is my web-site - men After divorce free pdf download

Anonym sa...

%spinfolderdelete -C:\GSA\data\content\comment%

Feel free to surf to my web blog; Kids Classic Short UGG Boots