søndag 15. mai 2011

Sauer og lam

Her står sauene å venter på at fødselen skal starte, de koser seg med høy og vann å ser ut til å ha det veldig bra der de står, med store mager og breker som bare det! Mary og Ingrid ble kjempe redd når de brekte så jeg var stort sett alene i fjøsen å koste meg!=)

Dette er en liten kar stakkars som bonden mente ikke kom til å klare seg. Han var liten å svak når han ble født, og moren var uerfaren og ikke så veldig flink mamma. Bonden hadde jobbet med lammet hele natten, men moren tok seg ikke så godt av han. Det er vel sånn livet er iblandt, de svakeste har dessverre ikke alltid livets rett....Men da vi var der var han ennå i livet, å moren var å dyttet litt i han iblandt. Vi får håpe han klarer seg!


Den her lille søtingen ble født i natt, så han var ganske fersk. Bonden mente at han var litt svak han også, men han kom seg litt mens vi var der.....var oppe å gikk, å diet fra moren sin. Nydelig vakker var han iallefall!!=)



Disse små var ganske nylig født da vi kom, som dere ser ligger etterbyrden ennå der. Denne sauen hadde fått tre lam, to store og sterke og en litt mindre som leita etter spenene overalt på mora si.


Ååååå dere aner ikke hvor deilig det er å være i fjøs når det er lamming. Jeg føler sånn ro i fjøset, sauene er så fine der de står å bare venter på babyene sine, de små lammene i båsene rundt omkring som kommer med sånne små breke-lyder som gjør hjertet ømt og varmt....det er noe helt speielt med sauer og lam, syns jeg! Kan være at det er fordi jeg var mye i saue-fjøs som barn. Skulle gjerne vært hjelper i ett sauefjøs i lamme-tiden, ja for så vidt ellers også...syns det er så koselig....såe hvis det er noen som trenger litt gårdshjelp så bare si ifra!!;o)


2 kommentarer:

Emilie sa...

Nusselige små! <3

Malys krok sa...

Så koselig, Linda! Ja det gir alltid ro å se på sau og lam. Jeg har aldri vært med på lamming, mine foreldre hadde ikke gård, men butikk. Sikker på at du hadde en koselig tid i det fjøset! Her er sauene med sine søte små sluppet ut på markene. Lammene hopper og spretter rundt. Emma blir bare stående og se på dem!
lott innlegg! Ha det godt! klem fra meg! -Margit-