mandag 4. oktober 2010

Mandagstema: Historie


Historie for meg, er min oldemor Dagny Kristine Loe!

Hun er fra Berlevåg.



Hun bodde i denne hytta under krigen, i nærheten av Berlevåg. Der ble hun og oldefaren min hentet og tatt til fange av tyskerene pga at at de hjalp partisaner som overvintret i fjellene der hytta ligger. Hun ble også fratatt 7 barn, og den minstebabyen hennes døde da hun og babyen ble fraktet fra Berlevåg til Kirkenes, fordi hun skulle settes i fengsel.

Hun ble sendt til Tyskland i fangeleir, og hennes mann ble dømt til døden.

Npår hun var i Tyskland broderte hun på ett teppe, ett teppe hun håpet ville komme hjem til Berlevåg hvis hun døde. Hun broderte navnet sitt og adressen sin i Berlevåg, hun broderte barna sine, seg selv med store sko, ett fengsel, noen blomster og hennes fangeveninner broderte navnene sine på teppe. Det henger i dag på museum i Kirkenes.

Dette er en kopi av brudekjolen hennes, den hun hadde da hun giftet seg med sin Osvald. Han som sang "Jeg elsker deg..." så fint!!

Det er laget en film om oldemoren min! Den heter "En grå filt med broderte blomster", og jeg tror man kan se den på NRK sine sider, de har vist den flere ganger.....en dokumentar, hvor jeg var så heldig å få være med i!

Oldemoren min døde i vår, 97 år gammel. Men historien hennes lever videre, gjennom hennes familie og filmen som ble laget!!

Dette er for meg historie!!

For flere historier, trykk på linken til mandagstema!!=)


Det er ikke jeg som har tatt bildene, to av dem har jeg lånt på nett...det fav huset og teppet. De andre bildene er tatt under filminnspillingen, av lydmannen.


7 kommentarer:

Petunia sa...

Dette er en fantastsisk historie og ekstra sterk fordi du forteller om din familie.
Det er også veldig viktig, at når de som opplevde krigen ikke er her mer, at vi husker det de fortalte oss, slik at vi heller aldri glemmer. Derfor er det gledelig at det er laget film om din oldemor. Jeg ska gå inn på nrk og se om jeg finner den etter at jeg er ferdig med besøksrunden.
Takk for flott innlegg!!!

Pysselfarmor sa...

Tack för din historia....och det finns inte ord för mig att uttrycka min beundran för den kvinnan att hon överlevde alla dessa strapatser och blev så gammal. Det måste ha varit mycket sorg för henne att komma över.....

Malys krok sa...

Å Linda! Dette var sterkt å lese! Det stereste innlegg denne runden! Jeg sitter her og undres: Fikk hun se ungene sine igjen...? Stakkars menneske! Må prøve å se om jeg finner den filmen! Viktig å huske dette!
Ha det godt! Hilsen Margit!

Siv sa...

Ohhh for en utrulig historie å fortelle. Virkelig gripende. Hun må ha vært en utrulig sterk person din bestemor !!! Må nok og prøve og finne den filmen.
Tusen takk for at du delte

Malys krok sa...

Kjære deg! Nå har jeg prøvd å finne filmen, men neida! Har lest alt jeg fant om dette, også talen til ordføreren da din oldemor fikk medaljen sin! En utrolig historie, og så forferdelig å lese. Skal få Kjersti til å hjelpe meg å se om det er mulig å se filmen her, jeg er ikke så veldig inne på alt! Takk for tilbudet ditt, kommer tilbake til det senere! Klem!-Margit-

sigrid sa...

Så sterk ei historie du fortel..
Viktig å halde den levande...

Takk for at du deler!

Melusine sa...

Ja, dette var en gripende og sterk historie! Flott at du valgte å fortelle den her, slikt må ikke gå i glemmeboken :)