mandag 20. juli 2009

<3Til ære for min elskede oldemor<3

Dette er oldemora mi, Dagny Kristine Loe! Hun opplevde mye vondt under krigen, blandt annet å miste en baby, en mann og 7 barn. Hun satt i tysk fangeleir og var utsatt for de grusomste ting!

Det har blitt laget en dokumentar om henne, "En grå filt med broderade blommor", som ble filmet og produsert av ett svenskt filmteam fra Luleå! Den ble vist på NRK2 i går for andre, og har blitt vist på NRK 3 ganger. Dette er bilder som ble tatt under innspillingen, og som jeg har scannet inn på dataen min!




Oldemora mi er i dag 96 år og er innlagt på dement-avdelingen i Berlevåg. Hun omfavner fortsatt livet som hun alltid har gjort og selv om hun ikke lengere vet hvem jeg er, så kommer denne filmen til å være noe vi to alltid har sammen! Jeg ser virkelig opp til henne, og skulle ønske jeg hadde omså bare en brøkdel av hennes styrke og levende vesen!
Kjolen på bildet er en kopi av brudekjolen hennes, den orginale ligger i skapet mitt. Den er farget dyp rød, og den skal hun ha med seg den dagen hun skal reise hjem til oldefar.

2 kommentarer:

Julie sa...

Æ e så gla for at æ har fått vært med på alt rundt filmen og vært med til Berlevåg å hilsa på! =)

leotura1 sa...

Nydelige tipp-oldemor som har vært så sterk gjennom alt <3 Savne ho så mye.